torsdag 24 november 2011

Så blev #4 fjärdemålvakt


En förkylning förpassade Mardrömselvans mittback till målvaktspositionen vid innepremiären mot Intrum Justitia. Här avslöjar David Kvart (#4) spelet bakom den oväntade coachningen.

Hur blev du Mardrömselvans fjärdemålvakt?
– Martin är bortrest och jag är sjuk och inte aktuell för utespel, så jag tror att Jon (#6) såg möjligheten att pussla ihop situationen.
Du är ordinarie mittback. Hur upplevde du backarnas support som keeper?
– Jag kände att samspelet funkade fint. Dom visade sig och vi rullade bollen på ett bra sätt. Ibland hamnade vi på samma yta när jag försökte kliva ut ett steg i det offensiva spelet, och det är något jag ska tänka på själv när vi spelar framåt, det är liksom ingen nytta att stå precis framför keepern, och jag tror tyvärr jag hamnar där en del själv...
Du räddade med händerna utanför straffområdet, var det reflex eller djupt genomtänkt?
– Det var en ren reflex faktiskt, jag såg att vårt försvar stod på fel sida när deras målis slog en långboll precis framför fötterna på deras anfallare, strax förbi mittlinjen. Jag bedömde att jag borde bryta, som reflex. Sen kom jag på att jag ju var målvakt och kastade mig istället, gled och motade bollen med händerna. Då var jag liksom lite långt ute på plan, men hellre det än mål!
Vilket ingripande är du mest nöjd med?
– Det är nog faktiskt att jag såg när Peter visade sig och lyckades ge honom en långboll på bröstet, som han slog till Micke, som passade tillbaka och som Peter sen gjorde mål på. Räknas en assist till assist till assist? Annars är det nog när dom andra gjorde mål och jag liksom föll ihop av förvåning/akut förlamning av att ha släppt in den mellan benen. Jag tänker mig att det såg lite proffsigt ut. Man vill ju se ut som en målvakt. Eller så var det helheten, jag är nog mest nöjd med att det inte blev mer än ett mål bakåt.
Har du något hemligt målvaktstips för en eventuell femtemålvakt?
– Crashpants för skidåkning fungerar utmärkt när man ska vara målvakt! (lilla bilden).

Text: #11 Foto: #13 och Privat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar