fredag 25 november 2011

Helgens tv-tips: En omgång av Salong Betong


Veckans avsnitt av ”Danne & Bleckan” handlar om Korpen. Bland annat avstyr en för M11-spelare känd domare de grova bråken i högsta divisionen.

I fjärde programmet i SVTplay-dokumentären ”Danne & Bleckan” berättar de båda ägarna till tatueringsstudion Salong Betong om sitt Korpen-lag från Högdalen. De ”köpte” klubben när den låg i division 1 och tog den direkt upp i elit.
En av orsakerna kan vara vinnarskallen Bleckan.
– Det är bara bäst som gäller. Annars kan man byta sport, säger han.
Kollegan Danne följer en match från sidlinjen, där han hejar på och coachar.
– Ryktet är att vi spelar hårt och fult och är sura. Men vi har ett bra rykte, det är fotboll för fan, säger Danne.
På planen blåser M11:s Skarpnäck-domare febrilt i pipan. Han utdömer bland annat ”personlig utvisning” som innebär att en spelare inte får vara med i nästa match. Bråken och tacklingarna är något allvarligare än de som hittills drabbat Mardrömselvans motståndare. Men attityden är densamma.
I en scen beskriver Bleckan sina känslor kring en förlust.
– Jag grät inte på min mammas begravning. Jag grät inte på min pappas begravning. Jag grät inte på mitt barns förlossning. Jag trodde inte att jag hade gråtkanaler. Men när vi förlorade en Korpen-match grät jag i duschen i tre timmar. Jag grät så att det kom snor ur näsan.
Se programmet i sin helhet här.

Text: #11 Foto: SVTplay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar