fredag 13 februari 2009

Bidrag 3 – Martin Gylje: Voodo Cat


Stjärnkeepern Martin Gylje (#1) har kastat handskarna – och producerar stor konst även med bara händer. Hans bidrag till maskot-tävlingen bygger på skrock och skräck!

Hur kom du på Voodo Cat?
– Det var en mängd olika saker som påverkade mig. Min fascination för kattdjur. Studier av vietnamesiska minoritetsgruppers riter och myter. Minnen av fanatiska sydländska supportrar. Mardrömselvans mörker. Sen ville jag att den skulle innebära någonting för den som bär maskoten. Den ska inte bara vara en tingest. Den ska bära på någon slags kraft.
På vilket sätt tycker du att maskoten speglar Mardrömselvans själ?
– Den är glad, snygg och farlig.
Du är själv aktiv spelare i laget – hur skulle du sporras av Voodo Cat?
– Skrock är en stor beståndsdel i alla idrotter. Inte minst fotboll. Och eftersom Mardrömselvan är ett i allra högsta grad lynnigt lag, skulle det ju inte vara dumt om vi hade en liten djävul på vår sida, som kunde blidka de hårda fotbollsgudarna och boosta självförtroendet.

Varje dag den här veckan presenteras ett nytt bidrag. På måndag börjar omröstningen. Bara en kan bli Mardrömselvans maskot!

Text och foto: #11
Illustration: #1

4 kommentarer:

  1. Mäktigt!
    En fråga var sascha inspirationskällan till maskoten?
    Kanske välte hon ett par av dina krukväxter när ni passade henne?

    #13

    SvaraRadera
  2. Hehe. Nja, inte riktigt. Hon tyckte mer om att äta på dem. Snarare är väl den svarta katten en symbol för otur och besvärjelse som jag tyckte passade ihop med lagets färg och namn.

    Vilket datum är det förresten idag, nr 13?

    #1

    SvaraRadera
  3. Jag måste ändå fråga om en sak som jag vridit och vänt på sedan jag fick se det fantastiska maskotbidraget för första gången: Vad händer när man sticker in nålar i voodokatten? Får vi ont då eller är det våra motståndare som kastar sig till marken?

    #6

    SvaraRadera
  4. Det beror på vem du fokuserar på när du sticker den. Du kan ju också servera den sill å potäter och tänka på dig själv, en skadad fot kan få bandage osv. Men roligast blir det ju såklart om man lyckats samla på sig en och annan hårtest, pojknaglar och en riktigt lång nål...

    #1

    SvaraRadera