Mestadels har turerna med bussen gått till södra Frankrike, både till vingårdar och stränder. På dessa turer har det hänt både det ena och det andra. Bromshaveri utanför Grenoble, påkörd av snorungar i Seignosse, middagsbjudning hemma hos ordföranden i den lokala VW-klubben i Hossegor...
En historia värd att berätta är när jag åkte hem senast. Då slog farsgubben följe med mig från Bordeaux. Körningen mot Sverige hade gått rätt bra och vi bestämde oss för att ta en omväg runt Wolfsburg, staden som Hitler grundade enkom för att bygga Volkswagenbilar. Men då börjar motorn gå riktigt illa. Inte bra...
Av någon anledning startar bilen utan problem nästa gång vi försöker. Även om det går lite knackigt så tar vi oss in till verkstaden. Väl framme kommer det ut en mekaniker från varje dörr och en VW-entusiast från ett företag längre upp på gatan. De är lockade av ljudet från en luftkyld motor och de knytnävsstora hålen i ljuddämparen. Dom skingrar sig dock snabbt när verkmästaren kommer ut. Kvar blir bara två hantlangare som får assistera när verkmästaren själv tar sig an problemet, med uppkavlade skjortärmar och slipsen nonchalant slängd över axeln. Han fixar felet på ett par minuter och vägrar sedan att ta emot betalning av oss!
Att Volkswagenmuséet som vi tänkt besöka var stängt för ombyggnad var inget som hindrade oss. Imponerade av den långa resan vi gjort i den 40 år gamla bussen släppte de in oss bland byggarbetarna och vi fick en specialguidad tur bland gamla VW-klenoder!
Text: Johan Liljekvist Foto: Privat
Sjysst bräda du har Johan! Hur många fot är den?
SvaraRadera#13
Just den dagen hade det varit rätt stort så den som ligger där är en 6'9" semigun, sen har jag en tunn liten rackare på 6'3" för bra vågor utomlands och en tjock 6'3" för kraftlösare vågor på hemmaplan.
SvaraRadera